Jak zacząć grać? – Kilka wskazówek

Cel Rozgrywki

Hearthstone wydaje się być dość prostą karcianką, ale czy rzeczywiście jest aż taki prosty? Grając w tą grę przez kilka lat zaobserwowałem, że wiele początkujących i zaawansowanych graczy popełnia błędy, których można łatwo uniknąć.

Istotne jest odpowiednie zarządzanie dostępnym złotem i kolekcją kart. Pomoże nam to nie tylko z nadążaniem za nowymi dodatkami, lecz także zwiększy dostępne możliwości “w dziczy”. Uboga kolekcja kart możne prowadzić to utraty chęci do gry, jednak dzięki zastosowaniu się do kilku wskazówek możemy powiększać nasza kolekcję i zdobywać upragnione legendy.

Jak uzyskać podstawowe karty?

Trening

Po skończeniu samouczka, powinniśmy odblokować wszystkie klasy w treningu standardowym (Przygoda>Trening>Normalny). Polecam wybrać Maga, ponieważ daje najlepsze możliwości w początkowej fazie przygody z Hearthstone. Później powinniśmy wytrenować naszych bohaterów do poziomu 10, aby odblokować wszystkie podstawowe karty. Jest to bardzo ważne, ponieważ dzięki nim możemy tworzyć wartościowe decki już od samego początku.

Jak rozszerzyć swoją kolekcję?

Kolekcja

Rozszerzenie kolekcji nie należy do łatwych zadań. Jest to praca czasochłonna, a szybkość zdobywania kart zależy od naszej wiedzy i umiejętności.

Aby efektywnie rozszerzyć swoją talie powinniśmy:

  • Sprawdzać aktualne wydarzenia organizowane przez Blizzarda, ponieważ zazwyczaj pozwalają na zdobycie bardzo dobrych prezentów;
  • Wygrać co tydzień pierwszą Karczemną Bójkę, dzięki czemu zyskamy klasyczny pakiet (Aby wziąć w niej udział, co najmniej jedna Postać powinna mieć poziom 20);
  • Zdobyć co miesiąc jak najwyższą rangę w trybie rankingowym (Zalecane jest wejść do rangi 5, gdyż nagroda ma wartość 505 pyłu);
  • Ukończyć na trybie treningowym, poziom “Ekspercki”;
  • Ukończenie przygód (Niektórych przygód nie warto kupować, jeśli zależy nam na mocnym rozszerzeniu tali);
  • Uzbierać jak największą ilość złota

Dodatkowo dobrym sposobem jest grać w trybie Areny, gdyż za 150 złota mamy szansę uzyskać wartościowe nagrody. Do osiągnięcia cennej nagrody potrzebna jest umiejętność i odrobina szczęścia, ale zachęcam do grania w tym trybie. Początki są zawsze trudne, jednak po tym jak nauczycie się grać, możecie bardzo łatwo uzyskać nowe karty i zarobić dużo złota. Osobiście uważam, że lepiej wydawać swoje złoto na Areny niż na pojedyncze pakiety, ale opinie są różne, więc wybór należy do was.

Jak budować Talie?

Kolekcja

To jest dość trudne zagadnienie, ale ta umiejętność jest bardzo przydatna w grze na Arenie lub modyfikowaniu talii szczególnie dla tych, którzy mają mało kart i pyłu, a przecież muszą czymś grać by się rozwinąć… Zacznijmy więc od podstaw.

Rodzaje talii

  • Aggro – Stronnicy i czary mają niskie koszty many, nie wymaga skomplikowanych kombinacji. Typ ten jest dość prosty do gry, ponieważ jego głównym celem jest jak najszybsza wygrana.
  • Midrange – Stronnicy i czary mogą mieć niski i wysoki koszt many (np. 1-8 many). Skupia się głównie na uzyskiwaniu przewagi we wczesnej i środkowej fazie gry. Podobnie jak aggro nie lubi zbyt długo grać.
  • Control – Stronnicy i czary mają zróżnicowany koszt. Skupia się głównie na kontrolowaniu pojedynku i sytuacji na planszy. Zazwyczaj tego typu talie mają synergie pomiędzy kilkoma kartami. Czas gry jest zróżnicowany – od gier szybkich, po bardzo długie potyczki.

Oczywiście to nie wszystko. Podałem tylko te podstawowe, bo istnieją też inne rodzaje talii (jak na przykład Ramp, OTK, Tempo albo Combo), ale do szczegółów na ten temat, przejdziemy w innym artykule.

Jak zauważyliście na samym początku, koszt stronników jest niski lub wysoki. Ale co to w ogóle oznacza? Podam wam kilka przykładów, jak wygląda typowy Aggro, Midrange i Control.

Jak zauważyliście Midrange składająca się głównie z kart śrendiego kosztu posiada również kilka droższych, a także tych tanich kart. Natomiast Aggro to głównie tanie karty, a Control nie ma jednego stylu budowania tali, ponieważ w głównej mierze zależy od celu gracza.

Budowa Talii

No dobrze coś tam już wiemy, ale co dalej? A więc czas zacząć coś kreatywnego!

Dla początkujących polecam budować talie dla standardowego trybu gry. Najlepiej jeśli macie mały arsenał kart. Polecam składać Aggro albo Midrange ewentualnie jakiś prosty Control. Skupcie się na tych kartach, które mają pewien efekt synergii. Czasem słaba karta w połączeniu z inną kartą potrafi naprawdę wiele. Często nie warto wrzucać pojedynczych silnych kart. Talie, które składają się z samych legend potrafią być gorsze od talii, która ma same podstawowe i zwykłe karty. Pamiętajcie też o celu waszej talii. Budując ją zapytajcie samych siebie: “Dlaczego chcesz ją zbudować? Co ma zrobić?” Cel jest bardzo ważny, a to kilka ich przykładów:

  • Aggro – jak już wcześniej pisałem powinna skupiać na szybkim zakończeniu gry, więc karty które posiadają szarżę lub potrafiące zadawać obrażenia dla przeciwnego bohatera są bardzo ważne. Dobrym sposobem jest również ulepszenie stronników małym kosztem używając przed atakiem tanich kart.
  • Midrange – ten typ lubi dużych chłopców 🙂. Możemy zastosować strategię polegająca na użyciu jednego mocnego stronnika i zadać mim obrażenia „w twarz”. Warto więc dać na samym początku kilku tanich stronników, aby osłabić przeciwnika i dokończyć grę z kilkoma silniejszymi.
  • Control – Cel: „Zabrać wszystko”. I w sumie tyle czemu nie ? Może zadziałać!

Oczywiście pamiętajcie, że o czym pisałem powyżej to tylko przykłady. Polecam też skorzystać ze stron takich jak:
https://www.metabomb.net
https://www.hearthstonetopdecks.com
https://hsreplay.net

Oglądajcie również na Youtube grę innych. Analiza ich talii na pewno pomoże wam zbudować swoje kolekcje kart osiągające dobre wyniki.

Na co zwracać uwagę w czasie meczu?

Rozgrywka

Obserwacja aktualnej mety i klass (krótki opis)

Grając w gry rankingowe na wyższych rangach można łatwo przewidzieć z kim mamy do czynienia wystarczy obejrzeć w Internecie, które talie są na Mecie (Meta czyli aktualne najlepsze talie w grze). Warto też zwrócić uwagę, że każda z klas ma swoje indywidualne cechy, ale o tym kiedy indziej. Dzięki tym informacjom możemy lepiej zareagować na zagrania przeciwnika i mniej więcej przewidzieć co będzie chciał osiągnąć w czasie rozgrywki. Poznanie indywidualności bohaterów też może nam pomóc w rozgrywce Aren albo w Karczemnej Bójce.

Kolejka

Kolejną rzeczą jest zapoznanie się z nieoficjalnymi mechanikami gry. W tym artykule pokażę wam jak działa kolejność w Hearthstonie, przykładem będzie Agonia. Zanim to opiszę – przykład:

Mamy kartę Sylwana Bieżywiatr (6 many 5/5 opis: Przejmij kontrolę nad losowym wrogim stronnikiem). Numer oznaczają kolejność pojawienia się ich na stole. Najpierw wchodzi na stół numer 1, później numer 2, a na końcu 3. Przeciwnik chce zaatakować swoim stronnikiem jednego z moich, ale według was kogo ma zaatakować? Czy tutaj jest jakaś różnica? Oczywiście, że tak!

Sylwana 1 > Sylwana 2 > Sylwana 3

W Hearthstonie istnieje coś takiego jak kolejka kart. Karta, która była pierwsza na stole ma pierwszeństwo, więc gdyby wszyscy stronnicy jednocześnie zginęli to najpierw numer 1 aktywuje agonie później numer 2 i na końcu numer 3. Więc co się stanie gdy numer 2 zaatakuje numer 3?

Zaraz, stój, co się właściwe stało? Przecież ta karta ma opis “Przejmij kontrolę nad losowym wrogim stronnikiem” więc dlaczego ta karta nie ruszyła się z miejsca? No niestety ta rozgrywka tak wygląda. Najpierw aktywowała się umiejętność numer 2, więc przejęła ostatniego żyjącego stronnika, czyli numer 1, a później po zakończeniu działalności tej agonii aktywowała się umiejętność numer 3, czyli po prostu odzyskaliśmy swojego stronnika. Dla przeciwnika najlepszym wyjściem jest więc zaatakowanie najpierw stronnika numer 1, ponieważ najpierw aktywuje się jej umiejętność, czyli po prostu nic nie przejmuje, bo przeciwnik nie ma już żadnych stronników, a następnie aktywuje się agonia stronnika numer 2. Przejmuje numer 3. I co? Jesteśmy w okropnej sytuacji, a przeciwnik ma potężną przewagę! Więc wynik wygląda jednak tak:

Kolejka

Jest coś jeszcze co może nam ułatwiać grę?

Jest. Można posługiwać się czymś co nie jest częścią samej gry. Istniej bardzo dobre narzędzie o nazwie Deck Tracker, które pokazuje w czasie gry ile kart posiadamy w ręku, a ile w tali. Ponadto pozwala podejrzeć karty, które odrzuciliśmy, a także numeruje karty w ręku przeciwnika według kolejności ich dobierania. Program zapisuje również historyczne wyniki naszej talii oraz posiada inne przydatne funkcje.

Deck Tracker jest bardzo dobrym narzędziem dla początkujących, ponieważ pozwala ułatwić grę. Możecie również wykorzystywać ten program do analizy talii przeciwnika, łatwej jest wam zobaczyć (dzięki kartom, które odrzucił) czym gra. Daje więc nowe możliwości i pewną przewagę nad przeciwnikiem.

Czy to wszystko?

Czy to wszystko?

Oczywiście, że nie, ale na początek ta wiedza wystarczy. Mam nadzieję, że trochę wam pomogłem. Jeśli macie pytania lub uwagi napiszcie w komentarzach, chętnie przeczytam ;). Zachęcam również do przeczytania innych naszych artykułów.

Życzę wam miłej gry!
Alleycat

Dodaj komentarz